Múzeumpedagógia

Tantárgy és barkochba
A filmet Jávor István vezetésével a Lauder Szem középiskolás forgatócsoportja készítette 2015-ben

Hogyan készült
a Tantárgy és barkochba kiállítási tanterem?

Tantárgy és barkochba
múzeumpedagógiai program középiskolás tárlatvezetőkkel

Tantárgy és barkochba
múzeumpedagógiai program vakok és gyengén látók számára

Tanárok éjszakája
a Tantárgy és barkochba kiállítási tanteremben


Tantárgy és barkochba – múzeumpedagógiai projekt
2014. május – 2016. február

Tantárgy: mert tárgyakkal tanulunk.
Barkochba: mert folyamatosan kérdezünk.

Kipa, szédertál, tóra-köpeny, adománykönyv, szombati asztal, kézleöntő bögre, trenderli, mizrah-tábla, háziáldás, hanukia és menóra. A zsidó kultúra, az ünnepek és hétköznapok tárgyai. Amit a kiállításon láthatunk, azok az 1945 előtti magyar vidéki zsidóságtól származnak.

Asszimiláció, antiszemitizmus, Holokauszt. Mit jelent mindez egy mai fiatal számára?

2014 tavaszán a Néprajzi Múzeumban készülő új, Kő kövön. Töredékek a magyar vidéki zsidóság kultúrájából című kiállítás egyik termét, Szarvas Zsuzsa főkurátor kezdeményezésére, középiskolásokkal rendezhettük be. A soát megelőző történelmi időszak emlékeinek, a zsidósághoz fűződő személyes viszonyulást kifejező tárgyaknak és történeteknek összegyűjtésébe zsidó iskolában tanuló fiatalokat is bevontunk. A projekt hat középiskola eltérő világnézetű és vallású tanulóinak közös csoportjával indult, akik mindannyian elköteleződtek a rendkívüli projekt teljesítésére. Intenzív, legalább 50 órás kurátori szerepre való múzeumpedagógiai felkészítés következett, amelyben múzeumismeret és témafeldolgozás egyformán szerepelt. A kiállítási részvételi gyakorlatok, szerepjátékok, tárgyjátékok, kiállítás- és szövegelemzés közvetve a fiatalok együttműködő közösséggé formálását is segítette. A kurátorok a nagykiállítás témáit műtárgyak vetítésével és magyarázatokkal közvetítették feléjük, a Lauder iskolában pedig Horváth Cecíliától kaptak tanári segítséget a személyes tárgyak összegyűjtéséhez és a történetek megfogalmazásához. Amikor a fiatalok már elegendő ismerettel rendelkeztek, és a saját termükben bemutatható tárgykollekció is egybegyűlt, Czingel Szilvia etnográfus közreműködésével nekiláttunk a feldolgozásnak. Késő délutánokba nyúló tárgytörténet-olvasás, elemzés és beszélgetés során ismerték meg a fiatalok egymás tárgyait és történeteit, zsidósághoz fűződő változatos viszonyukat, és közösen gondolkodtak azokon az üzeneteken, amelyeket a teremben vizuálisan és szöveggel is ki akartak fejezni a közönségnek.

Közös koncepciójuk eredményeként a terem egyénileg, önállóan értelmezhető tanulmányi kiállításként, egyúttal csoportos múzeumi tanulást szolgáló alternatív kiállítási tanteremként is működhetett. Ez a nagykiállításhoz témájában szorosan kapcsolódó, annak feldolgozását segítő kérdések terme a diákoktól a Tantárgy és barkochba elnevezést kapta. Az itt bemutatott „tantárgyak” csoportosítása azonban nem a nagykiállítás tematikus rendszerezését követte, hanem az általuk felfedezett mögöttes tartalmakat, tehát a középiskolás szempontokat tükrözte. Így kerülhetett egymás mellé pl. egy menóra és egy trenderli (pörgettyű) az ünnep, egy kipa és egy óvodai ballagási füzet a közösség, egy imakönyv és egy hamis személyi a megmenekülés kategóriájába. A termet kreatívan alakították át jelentésteli térré, amelyben pl. egy hálószobai tükör elé helyezve keltették életre a veszteség tárgyait, vagy a falakon szembeötlő kérdésekkel provokatív módon szólították meg a látogatót: Mi tart minket össze? Milyen közösséghez tartozol? Mit jelent számodra a veszteség? Hogyan ünnepelsz? Mit hagytak rád az őseid? Mit adsz tovább az utódaidnak? Hogyan lehet megmenekülni? Őrzöl-e saját emléktárgyat? Ki vagy? Hová tartozol? Lehet-e a fűszer íze emlék? Hol vagy otthon? A komoly kérdések és üzenetek mellett képesek voltak diszkrét humort is felvillantani, pl. a teremben uralkodó, világító narancssárga színnel saját közmunkásságuk, azaz közösségi szolgálatot teljesítő szerepük láthatóságát biztosítják.

Elköteleződésüknek köszönhetően a felemelő projekt a megnyitót követően is folytatódott. Önállóan találták ki és tartották meg pedagógusok számára a Tanárok éjszakáját: egy hagyományos szombatfogadási rítus bemutatásával szemléltették a kiállításban rejlő alternatív tanulási lehetőségeket. A múzeumpedagógiai foglalkozások kidolgozásában és megtartásában, a kiállítás közel másfél éves nyitva tartása alatt, végig együttműködő partnereink voltak: diák tárlatvezetőkként egyéni interpretációjukkal szólították meg saját kortársaikat, alkalmanként a felnőtt közönséget. Középiskolás szakértői tevékenységük eredményeiről és ellentmondásairól Maryam Arbasi (Károlyi Mihály Szakközépiskola) számolt be a VII. Országos Múzeumpedagógiai Konferencián.

A Tantárgy és barkochba címen futó, 13-19 éveseknek szóló interaktív múzeumpedagógiai foglalkozások során közreműködő diák tárlatvezetőink
Arbasi Maryam és Sipos Dóra (Károlyi Mihály Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakközépiskola, Budapest),
Bakó Fanni Dorottya és Nemesánszky Anna (Toldy Ferenc Gimnázium, Budapest),
Benke Luca, Fehér Lili Hanna, Orbán Panni, Visser Gabriella (Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola, Budapest),
Gáspár Miksa (ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium, Budapest).

A Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola diákjai, akik tárgyakat kölcsönöztek és megírták a tárgyaik történetét a Tantárgy és barkochba kiállítási tanterem számára
Benke Luca, Czakó Blanka, Fehér Lili Hanna, Fodor Flóra, Frisch Ruben, Gian Rajaram, Haiman Benedek, Horányi Panni, Koltai Dániel, Ladányi Anett, Ladányi Szandra, Lakatos Dániel, Laza Szabolcs, Lendvai Kata, Lendvai Sára, Leskó Bogdán, Martincsák Kata, Molnár Sára, Orbán Panni, Philipp Viktória, Romvári Dávid, Séra Domonkos, Sikos Hanna, Somló Lily, Tamás Bálint, Tóth-Látki Benjámin, Zentai Benedek.

A Tantárgy és barkochba kiállítási tanterem létrehozásában közreműködő diákok
Benke Luca, Benke Péter, Czakó Blanka, Fehér Lili Hanna, Ladányi Anett, Ladányi Szandra, Lendvai Sára, Orbán Panni, Philipp Viktória, Visser Gabriella (Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola, Budapest)
Meliska Fanny, Andor Anna, Darvasi Ágnes (Szabó Lőrinc Kéttannyelvű Általános Iskola és Gimnázium, Budapest)
Arbasi Maryam, Sipos Dóra, Kovács Kinga, Nagy Emese (Károlyi Mihály Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakközépiskola, Budapest)
Buru Petra, Holpert Anna, Balogh Janka, Várkonyi Örzse Katinka, Pilinszky Dóra, Farkas Dorottya, Körömi Csongor, Dunai Ludovika (Toldy Ferenc Gimnázium, Budapest)
Chladny Gergely (Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium, Budapest)
Hardi Balázs (Sztehlo Gábor Evangélikus Gimnázium, Budapest)

A Tantárgy és barkochba kiállítási tanterem létrehozásának felnőtt közreműködői
Horváth Cecília, a Lauder Javne Iskola tanára
Czingel Szilvia etnográfus, a Centropa Alapítvány munkatársa

Projektvezető
Joó Emese etnográfus, a Néprajzi Múzeum múzeumpedagógusa




Impresszum »
Felhasználási feltételek »
© Néprajzi Múzeum 2016
Adatbázis: .monari, Geo-Kart Kkt.